De ce S-a botezat Domnul Isus? (Matei 3:13-17)
Astăzi majoritatea creștinătății (mai puțin cei de rit ortodox vechi) sărbătorește botezul Domnului Isus, popular numit „Boboteaza”. O zi potrivită pentru a ne aminti, a medita, a discuta și propovădui despre botezul Domnului Isus. O oportunitate evanghelistică, dar și edificatore.
După atâția ani și atâtea dezbateri rămâne încă provocatoare și actuală întrebarea: Totuși, de ce S-a botezat Domnul Isus? Textul evangheliilor ne răspunde la această întrebare, însă în mesajul de față o să poposim mai mult la Matei. Sunt 3 motivații fundamentale în acest text, pentru botezului Domnului Isus.
- Împlinirea voii Tatălui, v15; 17.
„Drept răspuns, Isuss i-a zis: ”Lasă-mă acum, căci așa se cade să împlinim tot ce trebuie împlinit.” Aunci Ioan L-a lăsat. …Și din ceruri s-a auzit un glas care zicea: ”Acesta este Fiul Meu preaiubit în care Îmi găsesc plăcerea.””
Botezul Domnului Isus, în momentul când s-a realizat, în felul în care s-a realizat a fost voia Tatălui pe care Domnul Isus a venit să o împlinească.
El a mai zis, conform cu Evanghelia după Ioan 6:38: ” Căci M-am coborât din cer să fac nu voia Mea, ci voia Celui ce M-a trimis.”
Prin urmare, prima motivație a botezului lui Hristos, a fost împlinirea voii Tatălui, care este în conformitate cu plăcerea și dreptatea Tatălui.
- Împlinirea nevoii omului, v15.
Așa cum a înțeles Ioan Botezătorul, Domnul Isus nu avea nevoie de botezul lui. Însă, Domnul Isus nu S-a botezt pentru că El a avut nevoie, ci pentru că noi am avut nevoie de botezul Lui. Botezul Domnului Isus nu împlinește vreo nevoie a Lui, ci nevoia noastră, a oamenilor. Nevoia noastră prin botezul Domnului este împlinită în două aspecte:
- Nevoia de mântuire, îndreptățire înaintea lui Dumnezeu, v15.
Toți cei care au făcut o exegeză minimă a textului acesta în original, știu că, Domnul Isus aici spune: ”Trebuie să împlinesc toată dreptatea” (grecește: pasan dikaiosunen). A cui dreptate? A lui Dumnezeu. De ce? Pentru ca să ne-o poată atribui nouă, prin credința în El. Prin umare, de la botez, Domnul Isus lucrează la mântuirea, îndreptățirea noastră înaintea dreptății lui Dumnezeu. El împlinește toată dreptea în locul nostru.
- Nevoia omului de un model perfect de trăire, v13-17.
- Un model de ascultare vesrus Adam care n-a ascultat
- Un model de credincioșie
- Un model de caracter
- Un model de conduită, etc.
Domnul Isus este singurul Mântuitor al omului, dar și singurul model perfect de trăire și ascutare de Dumnezeu.
De aceea, o motivație puternică pentru care Domnul Isus S-a botezat este să ne împlinească nevoile noastre fundamentale.
- Inaugurarea lucrării Sale mesianice, v16-17.
Domnul Isus S-a botezat ca să se arate lui Israel și apoi lumii că, Mesia a venit, veacul mesianic se inaugurează prin botezul Domnului Isus. Apostolii, după înălțarea Lui, stabilesc că începutul lucrării Sale este botezul, atunci când trebuie să aleagă un apostol în locul lui Iuda:
”Trebuie deci ca, dintre cei ce ne-au însoțit în toată vremea în care a trăit Domnul Isus între noi, cu începere de la botezul lui Ioan, până în ziua în care S-a înălțat El de la noi, să fe rânduit unul care să ne însoțească drept martor al învierii Lui.” (Fapte 1:21-22). Sunt 3 semne clare în textul nostru că, prin botezul Domnului Isus, începe lucrarea Sa mesianică:
- Deschiderea Cerurrilor, v16.
- Descinderea Duhului și așezarea asupra Lui, v16
- Declarația încântării Tatălui în Fiul, v17.
Toate acestea indică într-o singură dircție, Domnul Isus este Fiul lui Dumnezeu, Mesia Cel promis și Lucrarea Lui unică, mesianică a început. De aceea, S-a botezat El pentru a ne arăta că Lucrarea Lui a început și se va încheia când vine El din nou.
Să privim astăzi la Modelul Lui și să-L urmăm în toate!
Ilie Bledea