Desi exista o diversitate de opinii, in aspectele escatologice secundare (mileniu, necazul cel mare, rapire, etc), nu trebuie sa se piarda din vedere consensul cu privire la aspectele escatologice principale: reantoarcerea lui Cristos, invierea trupului si judecata finala. Cand discutam despre aspectele escatologice secundare, ele trebuie sa isi gaseasca locul pe langa aceste aspecte mult mai importante.
- Conceptii majore privitoare la mileniu– ( o mie de ani, de la latinescul milenium).
- Amilenismul– potrivit conceptiei amileniste nu va exista nici un mileniu, nici o domnie pamanteasca a lui Cristos. Pasajul din Apoc. 20:1-10 descrie veacul prezent al Bisericii, prin urmare mileniul descris in Apocalipsa se desfasoara in prezent. Expresia „o mie de ani” este o figura de stil si se refera la o perioada de timp mai indelungata in care sunt realizate scopurile lui Dumnezeu.(Matei 12:29, 28:18; 2 Cor.5:10)
- Postmilenismul– potrivit conceptiei postmileniste, Cristos se va intoarce dupa mileniu. Postmilenismul se se sprijina pe credinta ca predicarea Evangheliei va avea un asemenea succes incat lumea va fi convertita. Ca rezultat, vor exista influente crestine semnificative asupra societatii si treptat pe pamant se va instaura un veac milenial de pace si prosperitate. Mileniul va fi o perioada lunga de timp, iar la sfarsitul acestei perioade Cristos se va intoarce, va fi judecata, va fi un cer nou si un pamant nou si apoi vom intra in starea eterna.(Matei 28:18-20, 16:18, 24:14; Isaia 11:9; Zah.9:10)
- Premilenismul-potrivit conceptiei premileniste istorice, Cristos se va intoarce inainte de mileniu. Premilenismul sustine domnia pamanteasca a lui Cristos si prezenta Lui in mod fizic in aceasta perioada de aprox. o mie de ani. Veacul actual al Bisericii va continua pana cand necazul si suferinta se vor instaura pe pamant. In urma necazului celui mare de la sfarsitul veacului Bisericii, Cristos se va intoarce pe pamant sa-si stabileasca Imparatia de o mie de ani. Exista si o alta conceptie premilenista, raspandita in cercurile evanghelice conservatoare, numita premilenismul dispensational, care sustine ca intoarcerea lui Cristos nu va fi doar inainte de mileniu, ci si inainte de necazul cel mare.( Isaia 2:2-5, Zah.14:9,16; Matei 19:28; Fapte 1:6; 1Tes.4:13;1Cor.15:23-25)
- Conceptii majore privitoare la necazul cel mare si rapire
- Pretribulationismul– Cristos va lua la Sine Biserica inainte de necazul cel mare. Biserica va fi absenta in timpul necazului, iar alesii despre care vorbeste Domnul Isus in Matei 24 sunt credinciosi evrei.(1 Tes.1:10, 5:9, Apoc.3:10, Matei 24:36-51, 25:13)
- Postribulationismul– Cristos va veni dupa Biserica doar la sfarsitul necazului celui mare. Biserica va fi prezenta in timpul necazului si va trece prin experienta lui. Alesii din Matei 24 sun credinciosii din Biserica. Domnul va proteja Biserica in timpul necazului, dar nu o va scuti de el.(Ioan 16:33,17:15; Matei 24:9,21,29; Apoc.7:14)
- Concluzii:
- Toate cele trei pozitii cu privire la mileniu au fost si continua sa fie, in practica, atat un stimul pentru credinta Bisericii, cat si un obstacol in calea cresterii ei.
- Aceste invataturi trebuie pastrate intr-o perspectiva corecta, fara sa uitam ca esenta sperantei crestine este Cristos si aratarea Sa glorioasa.
- Diferentele de opinie despre mileniu, nu ar trebui niciodata sa fie lasate sa-i separe pe cei ce sunt uniti in asteptarea lor dupa Cristos si in dragostea lor fata de El.
- Întrebari:
- Care punct de vedere despre mileniu sau necazul cel mare vi se pare cel mai consecvent cu invatatura Scripturii?
- Ce implicatii au aceste conceptii pentru: viata Bisericii, maturizarea credinciosilor, evanghelizare, preocuparea crestina pentru problemele sociale?
Bibliografie: Erickson, Teologie crestina, cap.58; Grudem, Teologie sistematica, cap.55; Milne, Cunoaste Adevarul, cap.28.
Pastor Samy Tuțac